LOODVRIJ VISSEN

Maandag, 16 maart 2020

“Het loodverlies in de sportvisserij blijkt fors lager te liggen dan eerder werd ingeschat.
Uit cijfers van Wageningen Marine Research blijkt dat sportvissers naar schatting jaarlijks 30 ton lood verliezen. Dat is aanzienlijk minder dan de 524 ton loodverlies die de hengelsport in 2013 werd toegedicht.”

Met deze vette kop begint een artikel op de website van Sportvisserij Nederland. Deze nieuwe cijfers komen uit een nieuw, heel breed onderzoek. Dat is mooi nieuws voor ons. We vervuilen dus veel minder dan gedacht. Maar dat neemt niet weg dat de kans groot is dat er op enig moment een volledig verbod op het gebruik van lood komt. Gelukkig zijn er al veel goede alternatieven op de markt.

Er zijn al verenigingen die loodvrij vissen maximaal stimuleren. HSV Ons Genoegen uit Geertruidenberg bijvoorbeeld. Zij startten vorig jaar oktober hun “loodvrij” campagne in samenwerking met Sportvisserij Nederland, Waterschap Brabantse Delta, Gemeente Geertruidenberg en Fauna Hengelsport.

Ook wij moeten nadenken over de mogelijkheden om loodvrij te vissen en de alternatieven. In de loop van dit jaar willen we daar als bestuur een standpunt over innemen dat we dan op de jaarvergadering bespreken. Bij onze vereniging wordt loodvrij vissen dit jaar dus nog niet verplicht in ons water en tijdens onze wedstrijden. Behalve! Als we vissen op een water waar wél die verplichting geldt.

Als je zelf dit jaar het loodvrij vissen al gaat uitproberen, zien we de tips & tricks graag komen!